یادداشتی بر رمان “سایه‌های سکوت”؛ اروتیسمی که از روی جلد کتاب شروع می‌شود!

صدای شیعه: رمان “سایه ‌های سکوت” نوشته علی قانع است که نشر آموت آن را در سال ۱۳۹۵ در ۲۴۰ صفحه منتشر و روانه بازار کرده است.

علی قانع نویسنده اهل استان گیلان و شهرستان رودبار است که قبل از این، مجموعه داستان ‌های وسوسه ‌های اردیبهشت را در سال ۱۳۸۱ و “مورچه ‌هایی که پدرم را خوردند” را در سال ۱۳۸۵ و نیز “راهپیمایی روی ماه” را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرده بود. از او چند رمان نیز به فارسی ترجمه شده است. علی قانع به خاطر “وسوسه‌های اردیبهشت” کاندیدای جایزه کتاب سال ارشاد و نیز به “خاطر مورچه‌هایی که پدرم را خوردند” برنده جایزه ادبی اصفهان شد.

راوی داستان جوانی ۳۵ ساله به نام پیمان است که با زنی ۳۰ ساله به نام هما قرار عقد در محضر را می ‌گذارند. هما قبلاً یک‌بار ازدواج ناموفق داشته است. پیمان از اخبار رادیو می ‌شنود که قاتل زنجیره‌ای کودکان پاکدشت معروف به خون‌آشام  بیابان، ساعت سه بعدازظهر امروز در میدان اصلی شهر و با حضور جمعی از خانواده‌ های قربانیان به دار مجازات آویخته می ‌شود. پیمان بعد از شنیدن این خبر به هما زنگ می ‌زند و برنامه عقد را کنسل می‌ کند. (در برخی از جاهای داستان شاهد مطالبی از جراید و روزنامه ‌ها در مورد کودک‌ آزاری و روابط جنسی با کودکان و نوجوانان دختر و پسر هستیم) راوی در ذهن خود به گذشته ‌اش سیر می‌ کند. به دوران کودکی ‌اش می ‌رود که پدر و مادرش باهم اختلاف و دعواهای شدید داشتند. به یاد می ‌آورد که پدر و مادرش از هم جدا شدند و وی و مادر در آپارتمانی ساکن شده بودند. نوجوانی ‌اش را به یاد می ‌آورد که در دوران راهنمایی در برگشت از مدرسه سوار تاکسی شده بود و راننده به قصد سوءاستفاده جنسی، وی را به خانه ‌اش می ‌برد و قصد تجاوز به او را دارد که خانمش سر می ‌رسد و وی از فرصت استفاده می ‌کند و پا به فرار می ‌گذارد. راوی همچنین دوران دبیرستانش را به یاد می ‌آورد که مادرش در شرکتی کار می ‌کرد و روابط نامشروعی با چند نفر داشته که باعث حاملگی و سقط ‌جنین می ‌شود. در دوره دبیرستان نیز دوستی به نام بهنام در مدرسه می ‌یابد که او هم مثل خودش فرزند طلاق است و بعد از مدتی متوجه می ‌شود که بهنام پسر همان راننده تاکسی ‌ای است که می‌خواست وی را مورد تجاوز قرار دهد.

راوی در حال: برای انجام مأموریت از تهران به شهرستان می ‌رود و در مسیر رفتن با پسربچه ‌ای نوجوان برخورد می ‌کند که ظاهری آشفته دارد. وی وسوسه می ‌شود و به طمع برقراری رابطه جنسی پسر آشفته‌ حال را به تهران می‌ آورد و از او پذیرایی می ‌کند. قرص خواب به خوردش می‌ دهد و بعد به خواب رفتنش او را به زیرزمین متروکه منزل پدربزرگش می ‌برد. دست‌ و پایش را می ‌بندد، ولی بنا به دلایلی کار را به تأخیر می ‌اندازد. پسر را در زیرزمین رها می‌ کند و خودش بیرون می ‌رود و در را از پشت قفل می ‌کند. فردای آن روز به خاطر درگیری فیزیکی ‌ای که بین او و فردی دیگر به وجود می ‌آید به بازداشتگاه می‌رود و دو شب را در آنجا می ‌گذراند. یک روز بعد از آزادی سراغ پسری که در زیرزمین حبسش کرده بود می ‌رود و متوجه می ‌شود که پسر نوجوان مرده است. او جنازه‌اش را در همان باغ منزل پدربزرگ دفن می‌کند.

 

رمانی از لحاظ ادبی کم مایه، از لحاظ سیاه نمایی پر مایه!

این اثر بیشتر روایتی از خاطرات حال و گذشته راوی است و ماجرایی درخور و محوری که با آن داستان شکل بگیرد را در برندارد. شخصیت اصلی که همان راوی است، بیشتر گزارش ‌هایی ادبی اما سیاه‌ نمایانه از وضعیت کشور ارائه کرده است. نویسنده در خلق فضای داستانی نیز کم گذاشته است. ظاهر شخصیت‌ ها را مورد توصیف جزئی‌ نگرانه مورد نیاز در داستان و رمان قرار نداده است، به ‌گونه‌ای که ظاهر شخصیت‌ ها برای مخاطب محسوس نیستند، مخاطب فقط نامی از آن‌ها را می‌تواند به یاد داشته باشد. مکان داستان نیز پرداخت حرفه‌ای نشده است. جزئیات و ویژگی ‌های مکانی که داستان در آن می‌گذرد نیز توصیف نشده ‌اند، از این‌ رو می‌ توان گفت این اثر فاقد فضاسازی حرفه‌ ای داستانی است.

نثر و زبان اثر بسیار ساده و روان است و کاملاً از ایجاز مورد نیاز در داستان برخوردار است.

سایه های سکوت” به لحاظ محتوا هم مشکلاتی عدیده دارد. یکی از آن‌ها سیاه نمایی نسبت به وضعیت اجتماعی جامعه امروزی است. علاوه بر سیاه نمایی این درون‌مایه نیز از این اثر قابل ‌برداشت است که شخص منحرف (هم‌جنس‌باز) و تبه ‌کار قبل از تبه‌ کار و منحرف بودن، قربانی بلایی است که دیگران بر سرش آوردند. ازاین‌رو علت را باید درگذشته ‌اش یافت. هرچند شاید این به‌صورت جزئی مورد قبول باشد و واقعاً باشند کسانی و تبه‌ کارانی که در دوران کودکی و نوجوانی مورد آزار و اذیت واقع شده باشند و آن موقعیت گذشته عامل شخصیت فعلیشان باشد، ولی تعمیم آن به اینکه همه تبه‌ کاران قربانی گذشته خویش هستند نیز نادرست است، چرا که افراد زیادی هستند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند ولی سالم هستند و دچار تبه کاری و … نشدند و نیز عکسش هم ثابت شده است و چه بسا انسان‌های تبه کار و جنایت پیشه‌ای که دچار اختلالات عدیده هستند و کودکی و نوجوانیشان همراه با رفاه و آرامش و آسایش بوده و کسی هم تعرضی به آن‌ها نکرده است در واقع “سایه های سکوت”، توجیهی برای تبه کاری و تجاوز به دست مخاطب می دهد.

از طرفی با توجه به آنچه بیان شد این درونمایه به نوعی در خدمت اباحه گرائی و قبح زدائی از این نوع تبه‌ کاری اخلاقی و تبرئه تبه‌ کاران و توجیه کار آنان است، به گونه ‌ای که اگر فردی با این شخصیت (کودک ‌آزاری که خود در کودکی مورد آزار قرار گرفته باشد) چنین آثاری را مورد مطالعه قرار دهد، خودش را به خاطر کارهایش مورد سرزنش قرار نمی ‌دهد.

البته کسی منکر وجود چنین نابهنجاری‌هایی در جامعه نیست منتها ایراد وارده بر نوع علت ‌یابی و راه بیانش است، نه اینکه داستان یا رمانی در این خصوص نوشته نشود بلکه ملاحظات مورد نیاز را باید مد نظر قرار داد.

 جدا از ایرادی که به درونمایه کلی این رمان وارد است، به لحاظ عفت و رعایت شئونات اخلاقی، هم طرح جلد و هم متن ایراداتی جدی دارد.

 

اروتیسم روی جلد!

اولین چیزی که در این کتاب حکایت و روایتی بی شرمانه و به دور از عفت ارائه می‌دهد تصویر جلد کتاب است.

با توجه به متن کتاب که به هم‌ جنس ‌بازی و یا هم‌ جنس ‌گرایی مردهای جامعه (کودک‌آزاری جنسی) می‌ پردازد. مخاطب بعد از مطالعه کتاب با مرور تصویر و طرح پشت جلد، صحنه عمل زشت، ناپسند و شنیع هم‌ جنس ‌بازی و … را پیش خود تصور می‌ کند.

 

س‌ک‌س پنهان

یکی از نقاط قوت این اثر بیان در لفافه است. نویسنده با رندی و مهارت، روایتی که در بردارنده صحنه سک-س پنهان است را ارائه می ‌دهد مثلاً در صفحه ۱۸۷ و ۱۸۸ چنین می ‌خوانیم: «گاهی به ما سر می ‌زد و معمولاً وقتی می‌ آمد شب را در آپارتمان ما می ‌ماند. میانه خوبی با هم نداشتیم و فقط با بهنام دم خور بود. می‌ گفتند، می‌ خندیدند، زیرگوشی حرف می ‌زدند و گاهی پیش می ‌آمد می ‌رفتند داخل اتاق و در را پشت سرشان می ‌بستند. سرشان به کار خودشان گرم بود، ظاهراً به این قصد که نمی ‌خواستند خلوت مرا بهم بزنند. نه اینکه بگویم پسر بدی بود. فقط مزاج من با این نوع ارتباط ‌ها زیاد جور در نمی ‌آمد. بهنام رفیق و همخانه چند ساله ‌ام رفت و اطمینان دادم مثل من تنها چیزی که در زندگی ‌اش جایگاهی ندارد ازدواج است، نه در آینده ‌ای نزدیک و نه دور و نه هیچ وقت دیگر.) با توجه به کلیت مطالب کتاب که پیرامون هم‌ جنس ‌بازی است، مخاطب وقتی می ‌بیند که بهنام و دوستش راوی را تنها می ‌گذارند و به اتاقی دیگر می ‌روند، ذهنش ناخواسته به این سو می ‌رود که آن‌ها برای برآوردن نیازهای جنسی چنین می‌کنند.

همچنین در صفحه ۱۰۲ شاهد روایت سک-س نه چندان پنهان بین زن و پسری نوجوان هستیم: «وقتی می‌ بینم گردی چشم ‌هایش کجای لباسم را نشانه گرفته خجالت می ‌کشم و داغ می ‌شوم. انگار می ‌فهمد که داغ شده‌ام و انگار حالت شرم را روی صورتم حس می ‌کند. دوباره دستش را دراز می ‌کند سمت من-چه خجالتی، اصلاً بهت نمی خوره اینطور پسری باشی. ببین چه عرقی هم کرده»

 

صحنه لذت جنسی نیمه پنهان با محارم

اوج فاجعه عفت گریزی، پلشتی در قلم و زیرپاگذاشتن شئونات اخلاقی، دینی، مذهبی و حتی عرفی در این اثر در صفحه ۱۱۳ و البته تا حدودی در لفافه و زیرپوستی دیده می ‌شود که راوی از حس و لذت جنسی برآمده از لمس دست خواهر شش یا هفت ساله‌اش می‌گوید: «دختر را صدا زد و با هم به سمت سالن مسافربری راه افتادیم. دخترک دوید و بی‌ آنکه پدر ازش بخواهد دست مرا گرفت. باز همان حس و جریان داغی که با سرعت از سلول ‌های بدنم عبور کرد. پدر وسایلش را دست به دست کرد. نگاهش خسته به نظر می ‌آمد ولی خسته راه نبود. حتی رنگ دلواپسی بابت بیماری چشم‌های دختر در نگاه معنی ‌دارش دیده نمی ‌شد. بی مقدمه پرسید: قصد ازدواج نداری؟

…… در تمام مدت، مدام آن داغی دلچسب را در خودم حس می‌کردم که از دست‌ها شروع می‌شد و در تمام بدنم دور می ‌زد

هر چند در اینجا به خاطر اینکه این دختر شش ساله از مادر خودش نبوده و رابطه عاطفی بینشان آن‌گونه که باید گرم و صمیمی نبوده و از این رو وی را خواهر خطاب نمی ‌کند ولی در اصل از ناحیه پدر با هم خواهر و برادر هستند.

سایه های سکوت”، بیش از آن که با مایه های فنی خود بتواند مخاطب را جذب کند با سوژه اروتیک خود به دنبال همراه کردن مخاطب است هر چند این ترفند برای نویسنده می تواند موقتا توفیق به همراه داشته باشد اما تاثیر منفی این نحوه داستان گویی بر ذهن مخاطب غیر قابل کتمان است.

منبع: نسیم آنلاین

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین تیزر “ناسور” با صدای رضا صادقی+فیلم

به گزارش بولتن نیوز،یکی از تیزرهای طراحی شده برای انیمیشن«ناسور» به کارگردانی کیانوش
دالوند و تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و محمدحسین قاسمی رونمایی شد.

در این تیزر از قطعه «قرص ماه‌ خونی» با صدای رضا صادقی استفاده شده که
در وصف حضرت حضرت عباس است و از همین رو تیزر هم بخش‌هایی را که در ارتباط
با رشادت‌‌‌ها، جنگ‌ها و شهادت حضرت اباالفضل است، شامل می‌شود.صادقی این
قطعه را سال ۹۲ و به مناسبت ایام محرم منتشر کرده بود.

«ناسور» روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیانی است که از امام
حسین (ع) دعوت کرده تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به
کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبرو نشود، اما
از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبرو شده و مجبور می‌شود تا
دست رد به سینه امام بزند. از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از
داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.

به عبارت دیگر «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است.

طبق آخرین برنامه‌ریزی‌ها این فیلم بلند انیمیشن محرم و صفر روی پرده سینماها می‌رود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

“رنگ پارتی” مدل جدید میهمانی بچه پولدارها +تصاویر

صدای شیعه به نقل از فارس: رنگ پارتی که امروز دهان به دهان بین برخی بچه پولدارها در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ می‌چرخد در نقاط مختلف تهران اجرا می‌شود اما پاتوق اصلی آنها معمولاً در حاشیه شهر است.
در این مراسم به ظاهر جشن‌گونه، دختران و پسران بر اساس قانونی نانوشته و به گفته صاحب مهمانی با لباسی که تم رنگی مشخصی دارد، مثلاً سفید، سورمه‌ای و یا حتی قرمز در این مهمانی حاضر می‌شوند.
در ابتدای مهمانی و در بدو ورود مهمان‌ها، به آنها قوطی‌های رنگ مخصوص قابل شستشو می‌دهند و به این ترتیب مهمانی رنگ‌ها آغاز می‌شود.
نور و موسیقی و صدای دی.جی و سرو برخی نوشیدنی‌های غیرمجاز اساس مهمانی را تشکیل می‌دهد تا حاضران از این طریق به وجد بیایند و به سر و صورت و لباس همدیگر رنگ بپاشند.
جشن هولی یا «جشن رنگ‌ها» نام مراسمی است که هرساله، در ماه مارس و هم زمان با آغاز فصل بهار در هندوستان برگزار می‌شود.
در این جشن بر اساس یک سنت قدیمی، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه‌های مخصوص به سوی یکدیگر و اجرای موسیقی و رقص، جشن و پایکوبی می‌کنند.


 

در این آئین، همه افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می‌کنند و باور دارند که با فرا رسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده‌ است.
اما باید پرسید این دختران و پسران جوان در کشور ما و پایتخت به چه مناسبت اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و اینگونه مراسم‌ یا به اصطلاح خودشان جشنی را به پا می‌کنند؟
پای صحبت‌شان که می‌نشینی مهمترین بهانه برگزاری اینگونه جشن‌ها را سالگرد تولد، جشن فارغ التحصیلی و حتی ازدواج عنوان می‌کنند که با یک تأمل کوچک در می‌یابیم این به اصطلاح جشن چقدر با اصل آن فاصله گرفته است.


 

یکی از صاحبان معاملات ملکی در منطقه شهریار تماس می‌گیریم و می‌گوییم که برای هفته آینده جشن تولدی داریم که قرار است در آن رنگ پارتی هم داشته باشیم.
مشاور املاک ابتدا می‌گوید مورد سراغ ندارد اما همین که صحبت از پول می‌شود، می‌گوید: مبلغ برای ۱۰ نفر مهمان یک میلیون تومان و برای تعداد ۸۰ نفر از ساعت ۷ شب تا ۲ بامداد، ۳ میلیون تومان است، اگر تعداد مهمان‌ها بیشتر شود قیمت هم بالاتر می‌رود.
وقتی متوجه می‌شود هزینه برایمان مهم نیست، می‌گوید: باغی که من به شما معرفی می‌کنم جزو بهترین باغ‌های این منطقه است، خود صاحب باغ در تمام مهمانی‌ها حضور دارد و اکثر اوقات من هم خودم برای مهمانی دعوت می‌شوم.


 

از او در مورد امنیت باغ و بگیر و ببند از سوی پلیس می‌پرسیم که می‌گوید: نگران نباشید صاحب باغ با آنها آشنا است و از لحاظ امنیتی مشکلی پیش نمی‌آید.
وی ادامه می‌دهد: این باغ دارای نورپردازی هوشمند و حرفه‌ای و به نوعی خوراک مهمانی‌‌های اینچنینی است، حتی بیرون محوطه هم نورپردازی حرفه‌ای انجام شده است.
حرف‌های صاحب باغ برایمان قابل باور نیست، مگر می‌شود نیروی انتظامی اینقدر ساده از کنار این موضوعات بگذرد؟

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وزیر ارشاد: عوامل فیلم “رستاخیز” نظر مراجع را نپذیرفتند و می خواهند چهره بازیگر نقش حضرت عباس(ع) را نشان دهند!

صدای شیعه: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که فیلم “رستاخیز” در افتتاح سینما آبادان به نمایش در آمده، آیا این کار مغایر با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، گفت: پس از جلوگیری از نمایش فیلم در سال گذشته، عوامل فیلم “رستاخیز” از ما شکایت و اعلام خسارت کرده اند!
وی با بیان اینکه از یک سال گذشته اعلام کردیم که با توجه به نظر برخی مراجع و علمای عظام روی چهره برخی شخصیت های فیلم، افکت نوری انجام شود، افزود: اما عوامل فیلم نپذیرفته و اعلام کرده اند که خسارت سنگینی به آنها وارد شده است.
جنتی افزود: بنابراین اکنون گفته ایم تا ادامه روند رسیدگی به شکایت، حوزه هنری می تواند فیلم “رستاخیز” را اکران کند!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حکم دیوان عدالت اداری را خوانده ایم، بطور قطع به آن اعتراض خواهیم کرد و این سئوال مطرح است که آیا نمایش این فیلم در حالیکه چهره حضرت ابوالفضل(ع) در هاله ای از نور پوشیده شده باعث می شد خسارتی که دیوان عدالت اداری تعیین کرده به وجود بیاید یا نه؟ زیرا سازندگان فیلم «رستاخیز» معتقدند که فیلم باید بدون هاله نور اکران شود!!

 

اعای خسارت ۴۰ میلیارد تومانی از کجا درآمد؟!

فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی «احمدرضا درویش» و تهیه کنندگی «علیقلی زاده» با موضوع قیام عاشورا، انتقادهای فراوانی را در بین مورخان، هنرمندان و متدینان جامعه برانگیخت. این انتقادات که با واکنش مراجع عظام تقلید روبرو شد به تعلیق موقت فیلم تا رفع اشکال انجامید؛ اما هنوز عوامل آن، حاضر به رفع اشکال اصلی آن (عدم نمایش چهره بازیگر نقش حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام) نشده اند!

اکنون، در حالی که پرفروش ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران ــ یعنیمحمد رسول الله(ص)ومن سالوادور نیستمــ حتی به رقم بیست میلیارد نیز در گیشه دست نیافته اند، مشخص نیست خبر ادعای چهل میلیارد خسارت از کجا در آمده است.

 

رستاخیز؛ فیلمی با ضعف های متعدد

این فیلم سینمایی که همراه با ضعفهای متعدد در فرم و محتوا ساخته شده احساسات متدینین را نیز جریحه دار نموده است.

 

بیش از دو هزار سایت غیرمجاز در کشور فعال هستند 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه تعداد دو هزار سایت غیرمجاز و بدون شناسانامه در کشور فعالیت می کنند، گفت: سال گذشته در سه نوبت اعلام کردیم که سایت های بدون شناسنامه نسبت به دریافت مجوز و شناسنامه دار کردن سایت های خود اقدام کنند
جنتی افزود: شماری از اینها آمدند اما تعداد بیشتر آنها اقدام به دریافت مجوز و شناسنامه دار کردن سایت خود نکردند، از این در اطلاعیه ای هفته گذشته ١٥ روز به این سایت ها مهلت داده شد تا اقدام کنند در غیر اینصورت با دستگاه قضایی هماهنگ شده که پس از این مدت نسبت به جلوگیری از فعالیت آنها اقدام کنند

درباره باز شدن مرز سومار چیزی نشنیده ام 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر بازشدن مرز سومار برای زائران عتبات عالیات گفت: در این باره چیزی نشنیده ام؛ آنچه مورد توافق از قبل نیز بوده اعزام زائران از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه بوده است

برخورد با سایت هایی که غیرمجاز کتاب ها را منتشر می کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که برای برخورد با سایت هایی که کتاب ها را بصورت غیرمجاز روی سایت ها قرار می دهند چه برنامه ای دارید، گفت: در فضاهای مجازی یکسری کتاب هایی قرار می گیرد که افراد آنها را دانلود می کنند، از این رو اگر این کتاب ها از طریق سایت های داخلی ایرانی ارائه شود، امکان برخورد با آنها هست اما بسیاری از این سایت ها خارجی هستند و برخورد با آنها مشکل است.
به گفته جنتی برخی کتاب ها به صورت قاچاق از روی این سایت ها دانلود می شود و حدود ٤٠ تا ٥٠ نسخه در اختیار افرادی که همسو و هم فکر با آنها هستند قرار می گیرد.

 انتشار کتاب در گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مدافع حرم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره انتشار کتاب هایی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همواره بر این امر تأکید دارد و به آثار که مربوط به شهدا باشد، توجه خاصی داشته و هر سال به آنها کمک می کند.

برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری برای تقویت روابط با چین
جنتی درباره سفر اخیر خود به چین افزود: در چین یک نمایشگاه فرهنگی برگزار شد و بیشتر کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند، در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.
به گفته وزیر فرهنگ، هدف دولت چین این بود که علاوه بر تقویت روابط تجاری و بازرگانی، بین کشورها، روابط فرهنگی بیشتری بوجود آید و این امر تقویت شود. در این نمایشگاه آثار هنری ایران نیز عرضه شدند.
وی افزود: در این نمایشگاه دیدگاه های فرهنگی خود را مطرح کردیم و این حرکت کشور چین اقدام ارزشمندی بود که امیدواریم در سایر شهرها و کشورهایی که جاده ابریشم از آنها می گذرد نیز اینگونه نمایشگاه ها برپا شود تا زمینه همکاری فرهنگی و اقتصادی بیشتری بین کشورها به وجود بیاید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر چین قبول کند که هر سال یک کشور به عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب شود، این موضوع می تواند در روابط فرهنگی تأثیر بسزایی داشته باشد.

 پیگیر خواسته ٤٣٥ ناشر و کتابفروش هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارسال نامه ٤٣٥ ناشر و کتابفروش به وی گفت: اینکه افرادی یک کتاب مکتوب را به صورت زیرمیزی بفروشند امر محدودی است اما به هرجهت با جدیت پیگیر خواسته و نامه ٤٣٥ ناشر و کتابفروش هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *