مباهله؛ هدایت به حق، سلامتی، سرمدی و سعادت

به گزارش بولتن نیوز، در ادامه این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، آمده است: اسلام شیعی که دین برای تمام عوالم انسان ها در همه عصرها و مکان هااست ؛ با آگاهی و اشرافیتی که بر ابعاد انسان دارد ، آئین دست یابی و اغنای نیازها و ارضای خواسته ها را به او می نمایاند و آئین سلامتی و بهروزی را روشن کرده و در پیش روی او قرار می دهد.

برای اینکه انسان به آسانی و سهولت به آئین سلامتی و سرمدی عمل کند، انبیاء و انسان های تعلیم و تربیت یافته به تعلیم و تربیت وحیانی علیهم السلام به یاری او می آیند و راه را به او نشان می دهند و او را به سرمنزل مقصود راهنمایی و هدایت می نمایند تا او با تبعیت و اطاعت از آئین سعادت ، خواسته ذاتی و فطری خود را به درستی پاسخ دهد و به تعطیلی و درماندگی مبتلا نشود و هر گونه حیرانی را که مایه افسردگی است از خود دور سازد و زندگی پر نشاط و شاداب را فراهم آورد و با آسودگی و اطمینان خاطر راه جاودانگی را طی نماید و با سلامتی در سر منزل مقصود سعادت حقیقی قرار گیرد.

اساس دین بر سلامتی و سرمدی و سعادت انسان استوار است . دین ، جهاد را با تمام مراتبش برای زدودن تهدید و تحدیدها از قاموس زندگی وتضمین سعادت انسان به رسمیت می شناسدو احکام آن را روشن می سازدو شرط خلدبرین می شمارد . مجاهدان فی سبیل الله از جایگاه و عظمت والایی برخوردار هستند.

اسلام شیعی با آگاهی بی نظیر و دقیقی که از ابعاد وجودی انسان ارائه می دهد ، او را از هر چیزی که تهدید برای سلامت جسمی و روحی هست ، برحذر می دارد و او را از آسیب رساندن به بدن و ظلم به نفس گرفته تا جنگ و خونریزی و تجاوز به دیگران نهی می نماید و برای سرکشان و متجاوزان به حقوق دیگران ، عقوبت سختی تعریف و ترسیم می کند.

جنگ برای توسعه طلبی و تنگ گرفتن عرصه زندگی بر انسانها صورت می گیرد و از زیاده خواهی ها و زبونی انسان در برابر هوی های نفسانی و ظلم به خود آب می خورد. بوسیله جنگ به منابع حیاتی دیگران چنگ انداخته می شود و بخاطرزندگی خود ، زندگی دیگران پایمال و قربانی می گردد. هیچگونه شفقت و مهربانی در جنگ وجود ندارد و جنگ طلبان ، تمام قصاوت قلبی خود را به نمایش می گذارند.

از نظر دین کل هستی یک کشور است ومحبت و مهربانی پایه و مایه تمدن سلامتی و سعادت است . در منظر دین ، انسان علاوه از اینکه به دیگران باید محبت بورزد . حقوق آنان را باید بسان حقوق خود محترم بشمارد و از دست انداختن به حقوق دیگران خود داری بورزد .

هر جا صحبت و نشانه ای از سلامتی و امنیت هست از اسلام است . هر چند بدان تصریح و اشاره ای نشده باشد چون سلامتی و امنیت مقتضای فطرت و سرشت انسان است و اسلام ، ترجمان فطرت است .

اسلام آحاد بشری را به صلح و صمیمیت دعوت می کند و از تمام فرصت ها برای زندگی مسالمت آمیز و عاری از خشنونت استقبال می کند و درتحقق آن ، فوت لحظه ای را هم روا نمی دارد و تاخیر کنندگان را مورد عتاب و سرزنش قرار می دهد و برایشان مجازات تعیین می نماید .

اسلام از مردم می خواهد برای سلامتی و حفظ آن ، تمام توان خود را بکار گیرند و دانش ها و مهارت های لازم را یاد بگیرند و یاد بدهند و اگر آنها را در پیرامون و دسترس خود ندارند ، برای توان افزایی به سایر محیط ها کوچ کنند و به توانمندی خود و جامعه بپردازند و سلامتی و امید به حیات جاودانه را تقویت و بهبود بخشند چون خشونت از عجز و جهالت است و عاجزان و جهالان خشونت طلب هستند وخشونت می کنند .

اگر به حیات انبیاء و اولیای الهی صلوات الله علیهم اجمعین نگاه شود در جای جای حیات و دعوت آنان هیچ چیزی مشهود تر از تقلاء برای سلامتی فردی و اجتماعی و نفی ظلم نیست . برای مثال اگر به زندگی رسول الله و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین توجه شود به خوبی دیده می شود هیچکدام از آنان به خشونت دعوت نکرده و باخشونت طلبان نیز به جهاد پرداخته اند و تهدیدات جانی نیز مانع از رسالت آنان نشده است و از هر فرصت پیش آمده برای سلامتی فرد و جامعه کوشیده اند . حیات اسلام مملو از مجاهدت هایی است که آنان برای سلامتی و بقای ابنای بشرکشیده اند و خیل آن بیشتر از آن است که بتوان شمرد .

یکی از این موارد جریان « مباهله » است که در سال دهم هجری در روز بیست و چهارم ذی الحجة قرار شد با مسیحیان نجران انجام بگیرد ولی اتفاق نیفتاد . در مقابل رفتار مسیحیان نجران ، اگرچه می شد چندین نوع رفتار داشت که امروز در جهان دیده می شود اما بنا به ذات دین که رسالت سلامتی را بر عهده دارد ؛ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم به آنان فرصت می دهند تا بیندیشند و تصمیم بگیرند و برای اجرای تصمیم نیز باز فرصت آفرینی می کنند فرصتی که امکان بازگشت به تصمیم عاقلانه را برای حفظ سلامتی و امنیت فراهم می سازد و دست آخر نیز برای حفظ حیات بشر، « مباهله » هم انجام نمی گیرد و التهاب به وجود آمده که می رفت مجازات سرکشان را در پی داشته باشد ، در سایه تدابیر داهیانه دین واقدامات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم ، به تعمیق معرفت ، تنظیم و تقویت روابط اجتماعی و بین المللی مسالمت آمیز ختم شد و به اهمیت سلامتی و مجرای سلامتی تأکید ورزید . و این پیام را به جهانیان مخابره کرد که” هر مدعی نمی تواند حامل پیام و طریق سلامتی و عزت باشد بلکه مدعی باید خود پاک از ناسلامتی ها باشد تا مردم را به تندرستی جسمی و روحی رهنمون گردد .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *